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Stories ~ Histoires

Storytelling is the art of recounting a story or legend that was passed down from generation to generation. A good storyteller will grab the audience’s attention easily and skillfully, often interacting with some or all members of their audience. Many storytellers use visual aids, sounds, songs, and facial expressions to engage the audience fully.

Storytelling was an important part of winter evenings, when the clan would gather around the fire to socialize and listen to the stories. Legends were never recounted in the summer, only in winter. Stories and legends play an important role with all Aboriginal societies, not only to entertain, but also to reinforce a people’s culture, traditions, and family and moral principles. Stories could be amusing, sad, or even tragic.

Today, many people claim to be storytellers, and even visit schools. While many are genuine storytellers who received the stories from elderly members of their clans, bands, or tribes, there are many who have not received the stories traditionally. Some have collected stories and legends from various sources, including the internet, and declare themselves storytellers. It is important for the educational sector to ensure that the storytellers they hire are genuine and are recognized by the Aboriginal community.

La narration est l'art de raconter une histoire ou une légende transmise de génération en génération. Un bon conteur retient l'attention de son audience facilement et habilement, interagissant souvent avec quelques ou tous les membres de de son audience. Plusieurs conteurs utilisent des aides visuelles, des sons, des chansons et des expressions faciales pour engager pleinement le public.

La narration était une partie importante des soirées d'hiver, quand le clan autochtone se rassemblait autour du feu pour socialiser et écouter les histoires. Les légendes ne sont jamais racontées en été, seulement en hiver. Les histoires et les légendes jouent un rôle important chez toutes les sociétés autochtones, non seulement pour divertir, mais aussi pour renforcer la culture, les traditions et les principes familiaux et moraux d'un peuple. Les histoires peuvent être amusantes, tristes ou même tragiques.

Aujourd'hui, certaines personnes prétendent être des conteurs et visitent même des écoles. Alors que plusieurs sont de vrais conteurs qui ont reçu les histoires des ainés de leurs clans, bandes ou tribus, il y en a plusieurs qui n'ont pas reçu leurs histoires traditionnellement. Certains ont recueilli des histoires et des légendes de diverses sources, y compris Internet, et se sont déclarés conteurs. Il est important que le secteur de l'éducation s'assure que les conteurs qu'ils embauchent sont authentiques et reconnus par la communauté autochtone.

Blue Sash

OUR OWN STORY AND LEGENDS TELLERS

NOS PROPRES CONTEURS D'HISTOIRES ET DE LEGENDES

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Diplay
Blue Sash

CHI-JEAN and other Metis Tales 

Chris Kientz & Karole Dumont

The Tamarack Trees
The Seagulls and the Whisky Jacks
The hunter and the Wolf
The Hunter and the Lost Children
The Great Spirit and the First Animals
Chi-Jean and the Long Winter 1
Chi-Jean and the Red-Headed Woodpecker 1
The Rougarou and the Fire
Red Sash

We invite members of the CFMPC and its treaty partners' organisations to submit stories and legends they heard as children, or currently tell their children. 

Nous invitons les membres de la CFMPC et ses organisations partenaires de traités à soumettre des histoires et des légendes qu'ils ont entendues lorsqu'ils étaient enfants, ou qui le disent à leurs enfants.

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The following are documents that may be of assistance to School Boards and/or organisations looking to hire storytellers for their events.

Vous trouverez ci-dessous des documents pouvant aider les conseils scolaires et / ou les organisations qui souhaitent embaucher des conteurs pour leurs événements.

When Aboriginal and Métis Teachers use Storytelling as an Instructional Practice by Melanie MacLean & Linda Wason-Ellam  Storytelling_As_An_Instructional_Practice